HTML

"Esztétika - Mi végre?"

Konferenciánkon az esztétika, a művészetfilozófia és a művészetről való gondolkodás lehetséges megvalósulásainak, módjainak megvitatását javasoljuk. Miképpen beszélhetünk egy műalkotásról? Hogyan válhat lehetségessé a művészi tapasztalat vizsgálata? Miben állnak az esztétikai tapasztalat sajátosságai? Miképpen ragadhatók meg e sajátságok tudományos igénnyel? Lehetséges egy, az esztétikai tapasztalatot vizsgáló tudományos módszer? Hogyan alkalmazható, és milyen kérdéseket vet fel az esztétika, mint tudomány?

Friss topikok

Linkblog

Archívum

Miksó Péter: A kép lelke, a lélek képe ABSZTRAKT

2011.04.19. 17:46 aisthesis

Témaválasztásom Oscar Wilde művére – Dorian Gray arcképe – esett, amely tiszta képet fest az 1800-as évek végén született művészeti irányzatról, a szecesszióról. A mű több értelmezési mód alapján vehető górcső alá.

Ilyen a szubjektum és identitás problémájának vizsgálata, vagy a dekonstruktív olvasati lehetőség, amelyhez a kulcsot a Paul de Man-féle terminus, a kiazmus szolgáltatja. Ezt a műszót javarészt lírai művek elemzése kapcsán veszik számba, de úgy vélem kiválóan alkalmazható egy regényolvasat kialakításában is.

Kutatásom újszerűsége abban áll, hogy bizonyítom e szemlélet létjogosultságát Wilde művében. A kiazmusból fakadóan egy csavarral találjuk szembe magunkat, hiszen gondba kerülünk akkor, ha sort kívánunk keríteni annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy Dorian vagy a portré lelkivilágáról beszélünk-e? Ennek következtében felszámolódik az azonosító-azonosított fogalompár.

Művészet a művészetben, ugyanis egy irodalmi műalkotásban világít rá az író arra, hogy miként gondolkoznak a szecesszióról, milyen annak világa, nyelvezete, képleírása valamint embere.

Munkámban arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy milyen úton gondolkozhatunk a szecesszió regényéről.

komment

süti beállítások módosítása